انسانی از تبار پایان حقوق اجتماعی
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

منتشر شده در سایت انویسگآسیون 14 فوریه 2013

Investig'Action

http://www.michelcollon.info/L-homme-en-fin-de-droits.html

نوشتۀ سیلوت روژیه، پرستار بازنشسته، سندیکالیست ث.ژ.ت

Sylvette Rougier, infirmière retraitée, syndicaliste CGT

 

 

امروز، 13 فوریه 2013، در کشور من، فرانسه،

مردی با آتش  خودکشی کرد



 

مردی از تبار پایان حقوق اجتماعی.

اندکی تصور کنیم که این اصطلاح «پایان حقوق اجتماعی» چه مفهوم مهیبی می تواند داشته باشد؟

پایان حقوق دسترسی به خوراک.

پایان حقوق تفریح.

پایان حقوق ملاقات با دوستان.

پایان حقوق زیستن.

و این همان کاری است که این مرد از تبار پایان حقوق اجتماعی انجام داد، او به زندگی اش خاتمه داد زیرا جامعه او را از تبار پایان حقوق باز شناسی کرده بود.

و آقای آیرو، نخست وزیر دولت «سوسیالیست» آمد تا روی تن هنوز گرم انسان پایان حقوق تف بیاندازد، و حرفهایی را آروق بزند که جزء عادات همیشگی او بوده است : «دولت من در مبارزه علیه بی کاری بسیج شده است.»

آقای آیرو به سختی توانست تبسم پیروزمندانه اش را در شبکۀ فرانس 3 ، حتی جلوی جسد مرد پایان حقوق پنهان کند، که امضای سندیکاهای خائن را بدست آورده که مطمئنا به تکثیر افراد پایان حقوق خواهد انجامید.

آقای آیرو و دوستانش هرگز پایان ماه سخت را درک نخواهند کرد، و بی گمان از مرحلۀ پایان حقوق نیز کمتر می دانند.
آقای آیرو و دوستانش صدای افتادن پاکت فاکتور در جعبۀ پستی انسان پایان حقوق را درک نمی کنند ولی او می داند که هرگز قادر به پرداخت آن نخواهد بود.

آقای آیرو ودوستانش به سهامداران اتحادیۀ پژو-سیتروئن و گودئیر، سه سوئیس و یونیمتال که هر روز هزاران فرد پایان حقوق را آروق می زنند، میلیونها یورو تقسیم می کند.

آقای آیرو و دوستانش قاتلان انسان پایان حقوق هستند که ر.ز 13 فوریه 2013 در کشور من، فرانسه، خودش را به آتش کشید و به زندگی اش پایان داد.


سیلوت روژیه، پرستار بازنشسته، سندیکالیست ث.ژ.ت

پس از خود سوزی روز 13 فوریه در شهر نانت، چند نفر دیگر در فرانسه دست به خود سوزی زدند. برخی مقامات بهداشت روانی در مورد پدیدۀ تقلید و مسری بودن چنین وقایعی هشدار دادند.

طی دو مقاله ای که پیش از این در گاهنامۀ هنر و مبارزه منتشر کردم، در هیچ کجا نام فردی که دست به خود سوزی زده بود، دیده نمی شود، در اینجا برای نخستین بار با نام او آشنا می شویم، جمال شعاب (یا جمال شعب) همین گونه که از نام او پیداست، عرب تبار است. در جستجوهای اخیر نیز پی بردم که در برخی کشورهای عربی عده ای خود سوزی کرده اند و از جمله ویدئوای که روز 7 فوریه منتشر شده (1) گزارش می دهد که یک کارگر الجزائری که دارای زن و سه فرزند است به دلیل حقوق ناچیزش طی تظاهرات کارگران در مقابل وزارت کار برای اعتراض به مشکل بیکاری و هزینۀ سنگین زندگی روزمره در الجزائر، قصد خود سوزی داشته است که جلوی او را می گیرند. این ویدئو از خود سوزی سه نفر دیگر در الجزائر گزارش می دهد که روز پیش روی داده بوده. در ماه گذشته در تظاهرات علیه هزینۀ زندگی روزمره در الجزائر 5 نفر کشته و  800 نفر نیز زخمی شده بودند. تظاهر کنندگان تظاهرات دیگری را برای روز 12 فوریه تدارک دیده بودند. به گمان من خودکشی جمال شعب در شهر نانت نباید بی ارتباط با حوادث الجزائر باشد، یعنی موضوعی که نشریات فرانسوی به آن اشاره ای نکرده اند. با یادآوری این نکته که خود سوزی های زنجیره ای در کشورهای عربی ابتدا در آغاز به اصطلاح « بهار عرب» در تونس شروع شد که فردی به دلیل اعتراض به تنگدستی خود سوزی کرد و گویا – بطوریه که رسانه ها اعلام کردند -  همین واقعه بود که به بهار عرب در تونس دامن زد. البته بعدها بسیاری در فاصله های زمانی مختلف حتی در وجود چنین فردی تردید کردند و اظهار داشتند که واقعۀ خود سوزی در تونس اساسا یک شایعۀ برای دامن زدن به تعویض رژیم در تونس بوده است. وحتی  به طوری که در یکی از گزارشات احمد مزارعی می خوانیم، فردی که خود سوزی کرده بود، سعی داشته بگوید که او زنده است و خود سوزی نکرده در حالی که تمام رسانه های جهان خبر خود سوزی اورا پخش میکرده اند.  در هر صورت موضوع مرکزی ما در اینجا مسری بودن برخی رفتارهای فردی است که می  تواند در سطح گستردۀ اجتماعی، نزد افراد شکننده ازد یدگاه روانی که در نبود استقلال شخصیتی به تقلید و تکرار آن رفتار ارتکاب می کنند. یعنی پدیده ای که روانپزشکان فرانسوی برای جلوگیری از آن هشدار داده اند. به ویژه از این جهت که خود سوزی بسیار دردناک بوده و وقتی فرد زنده می ماند خسارات جسمانی جبران ناپذیری را باید تحمل کند.

1)

http://www.youtube.com/watch?v=-yHlVmFs70U


خود سوزی زنجیره ای پس از خودسوزی

در شهر نانت

لوموند/  16 / 02 / 2013


 


http://www.lemonde.fr/emploi/article/2013/02/16/serie-d-immolations-apres-le-suicide-de-nantes_1833727_1698637.html


یکی از متقاضیان کار با ماسک، پنجشنبه 14 فوریه، جلوی بنگاه کاریابی شهر نانت،

در نزدیکی محلی که روز گذشته جمال شعاب در آنجا خود سوزی کرده بود.


افسردگی ناشی از بیکاری، مسائل شخصی یا روانی، پدیدۀ مسری شدن برخی رویدادها؟ دو روز پس از درگذشت فرد متقاضی کار که به پایان حقوق اجتماعی رسیده بود و جلوی بنگاه کاریابی خودش را با آب ژاول و محلول مشتعل کنندۀ دیگر به آتش کشید، یک مرد دیگر 49 ساله که او نیز جزء متقاضیان کار بود، روز 15 فوریه، به همان شکل قصد داشت در خیابان خود سوزی کند (در منطقۀ سن سندونی – در حومۀ پاریس). او در حال حاضر در بیمارستان به سر می برد و سوختگیهای او از نخستین و دومین درجه است ولی جانش در خطر نیست.

در حالی که در رابطه با نخستین مورد تا بالاترین مقامات دولتی واکنش نشان داده بودند، واقعۀ سن دونی موجب هیچ گونه  واکنش رسمی نشد. ژان بسر مدیر بنگاه کاریابی اعلام کرد که « نام این متقاضی کار در بنگاه کاریابی به ثبت رسیده بوده ولی هیچگاه در مورد قصد خودکشی چیزی نگفته بوده است». چهارشنبه، پس از خود سوزی جمال شعب در نانت، مدیر بنگاه کاریابی  ژان بسر فورا زنجیرۀ حوادث را پس از خود سوزی رسما اعلام کرد. البته این متقاضی کار مستقیما بنگاه کاریابی را مسئول خود کشی خود اعلام کرده بود.

روز جمعه، مدیر بنگاه کاریابی روی تفاوت وضعیت پافشاری می کرد و اظهار داشت که تا وقتی که انگیزه های فرد متقاضی کار روشن نشود، از وارد شدن به جزئیات امتناع خواهد کرد. همین سکوت در وزارت کار، در حالی که میشل سپن (وزیر کار) با نخستین قطار چهار شنبه به نانت رفته بود.

تنهائی به عنوان عامل اختلال روحی

واقعۀ اسفناک در منطقۀ سن سن دونی در خیابان امیل زولا، مقابل دبستان روی داد. دراطراف ساعت 11 صبح، مردی در پائین ساختمانی که از شش سال پیش در آن جا زندگی می کرد خود را به آتش کشید. والری رونو، مدیر دبستان فورا به آتش نشانی گزارش می دهد. دخترش شعله های آتش شلوار او را خاموش می کند ، در حالی که کارگر دیگری پیراهن او را از تنش بیرون می آورد. خانم مدیر مدرسه اظهار داشت که «وقتی منتظر رسیدن کمک بودیم، او به دخترم گفته بود که  بیکار است و از تنهائی رنج می برد»

به گفتۀ یکی از همسایگان، این مرد صاحب آپارتمانی است که در آن زندگی می کند، و همسرش را در سال 2009 از دست داده. او در بخش تجاری فعالیت می کرده پیش از آن که وارد زنجیره ای از دوره های کارآموزی بی سرنوشت و کارهای مختصر و کوتاه مدت شود.

توماس دانژن همسایۀ قدیمی او می گوید : «او کمی  نا امید بنظر می رسید. نمی توانست راهش را پیدا کند، خیلی از اوقات شرا در کافه انترنت در پائین ساختمان می گذراند و تنها از فیس بوک حرف می زد» همسایۀ دیگری که نمی خواست هویتش فاش شود، در مورد او گفت که «روزهای متمادی فریاد می زد، بنظرم تعادلش را از دست داده بود و اخیرا پنجرۀ خودش را در روز روشن شکست.»

پلیس منطقه تأیید کرده است که او در بنگاه کاریابی ثبت نام کرده و حقوق حداقل بیکاری دریافت می کرده است.

750 خودکشی بیشتر

حتی اگر دلایلی که فردی را به خودکشی می کشاند غالبا محاسبه پذیر نیست، ولی ازد یدگاه روانپزشکان و میشل دبو استاد پزشکی قانونی، بحران اقتصادی با افزایش این حرکت ناامیدانه بیگاه نیست. سال 2012 ، این پزشک که طی چندین سال گذشته در مورد افسردگی نزد  بیکاران به  مقامات رسمی هشدار داده است، با محاسباتی که انجام داد، بحران اقتصادی را مسئول 750 خودکشی موفق و 10780 اقدام مشابه ناموفق را بین 2008 و 2011 معرفی کرد.

اکثر خودکشی ها در فضای خصوصی انجام می گیرد، ولی برخی می خواهند ناامیدی خود را از طریق حرکتی نمایشی به نمایش عمومی بگذارند، مانند خود سوزی با آتش.

تحلیل دکتر دبو بر این اساس که « این حرکت شهادت طلبانه و اعتراض آمیز است، فردی که به این شکل خود کشی می کند، نه تنها فکر می کند که این آخرین راه برای شنیده شدن است بلکه این شیوه را تنها راه برای فراخواندن جامعه می داند.»

سه اقدام دیگر به خود سوزی

علاوه بر واقعۀ اسفنام سن دونی در حومۀ پاریس، روز جمعه سه اقدام دیگر به خود سوزی  به ثبت رسید. یک فروشندۀ لوازم ورزشی در سن ژان دو مورین (سوآ) خود را با مایع مشتعل شونده ای به آتش کشید. این حرکت موجب جراحات جسمانی عمیقی شد و او را به بیمارستان منتقل کردند. کمی پیش از این حادثه، یک دبیرستانی 16 ساله از منطقۀ روشل و یک مرد سی سال هاز منطقۀ بون (در کوت دور) تهدید کردند که دست به چنین حرکتی خواهند زد.

با وجود شمایل مختلف انگیزه ها، این خود سوزی های زنجیره ای برای متخصصان جای شگفتی باقی نمی گذارد. از دیدگاه متخصصان « چنین رویدادهائی می تواند تأثیر تقلیدی داشته باشند، حتی انطباق هویتی نزد برخی افراد شکننده از دیدگاه روانی، بر این اساس است که در خودکشی دیگران، جرقه ای برای ارتکاب به عمل نزد خودشان می بینند»، دکتر دبو می گوید ایجاد برج دیدبانی برای تشخیص خودکشی به هدف پیشگیری از آن به دلیل دوران بحران بیش از هر زمان دیگری ضروری بنظر می رسد.

 



February 17th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی